Transavia vlucht HV6341 geannuleerd

Transavia vlucht HV6341 geannuleerd

Transavia vlucht HV6341 geannuleerd

D

aar zit je dan, met je goede gedrag. Dertig uur van tevoren ingecheckt, een tijdslot voor de security bij de douane gereserveerd, en dan ook nog je schoenen uitdoen en je halve tas uitpakken voor controle. Dezelfde tas met dezelfde inhoud als twee weken geleden, toen je op zowel Schiphol als Malta geen enkel probleem ondervond. Maar als dit vandaag het grootste probleem is, teken ik ervoor. Het is toch voor je eigen veiligheid, zoals ze zeggen, ook al is de gewonnen tijd daarmee tenietgedaan. Maar hoe erg is dat, als je ruim twee uur voor vertrek bij de gate kunt zitten met een drankje en een hapje?

Gezelschap Malta

Gezelschap Malta

Wat keek ik ernaar uit, vakantie op Ibiza. Na een onstuimig verblijf op Malta, waar ik en de rest van het gezelschap de boot misten omdat de taxi vastzat in het verkeer. Het was een feest op een boot waarvoor Chantal (mijn vrouw), vijf andere Nederlanders en ik speciaal naar Malta waren afgereisd. Hoe dan ook, je moet zelf de slingers ophangen in het leven, en dat hebben we met het gezelschap dan ook gedaan. Hoewel het erg intens was en bij verschillende personen wel een onderbuikgevoel is blijven hangen, hebben we er samen toch iets moois van gemaakt.

Chantal en ik zijn echt toe aan wat rust. Het werk, vooral de tegenslagen, en de zorg voor mijn vader die aan Alzheimer lijdt, beginnen zowel lichamelijk als geestelijk hun tol te eisen. De wetenschap dat we altijd welkom zijn op Ibiza bij de ouders van Chantal, ongeacht of ze er zelf zijn, is een geruststellende gedachte. Het voelt misschien decadent om zo snel achter elkaar twee eilanden in de Middellandse Zee te bezoeken, maar de agenda liet geen andere mogelijkheid toe. Dus stonden we op 1 juli tegen de avond bepakt en bezakt klaar voor onze welverdiende rust.

De reis naar Amsterdam Airport Schiphol ziet er waarschijnlijk voor iedereen ongeveer hetzelfde uit, of je nu met de bus, trein, taxi of eigen vervoer gaat. Bij ons is het altijd onze zoon die thuis blijft en ons naar de luchthaven brengt. Hoe vaak ik ook vlieg, het blijft opwindend en spannend. De drop-off boxen zijn een geweldige uitkomst; met minimale inspanning en tijdverlies gaat je bagage rechtstreeks naar de bagageafhandelaar. Dit keer maakten we voor het eerst gebruik van een tijdslot voor de douane. De controle verliep soepel, hoewel ik wel moest wachten terwijl mijn tas en halve inhoud besnuffeld werden door de securitymedewerker. Die medewerker achter het scherm zal waarschijnlijk niet zo’n positief beeld van me hebben gekregen. Uiteindelijk hebben we ook deze laatste hindernis zonder al te veel problemen overwonnen.

Daar zit je dan, eindelijk bij de gate met je poffertjeskop. Flesje drinken in de hand, je handbagage en natuurlijk je telefoon – want zonder dat ding ben je verloren in deze luchthavenjungle. Zorg dat ‘ie goed opgeladen is. Mijn stoelzitting is nog koud als zowel mijn telefoon als die van Chantal een bericht ontvangt van de Transavia Notification Agent. Eerst denk je aan spam. Maar langzaam daalt het besef in dat het echt waar is: “We are sorry to inform you that we had to cancel your flight HV6341 from Amsterdam (Schiphol) to Ibiza on 01/07/2024 due to operational reasons.” Dan volgt de berusting. Maar wat nu?

Direct bellen naar Transavia is het beste wat je kunt doen terwijl je naar de bagagehal loopt. Deze stap neem je normaal gesproken alleen als je net geland bent. Bij Transavia nemen ze niet snel op, dus als je met z’n tweeën bent, bel dan samen. De medewerkers van Transavia in de bagagehal zijn getraind voor dit soort situaties en zullen je vertellen op welke band je je koffer kunt terugverwachten en waar je moet zijn voor verdere informatie. Je moet hiervoor naar de balie van Transavia boven in de vertrekhal, en dat doe je niet zonder je bagage. Gelukkig duurt dat niet al te lang en al snel kunnen wij op weg naar de balie.

We staan nog niet lang bij de balie wanneer zowel Chantal als ik verbinding krijgen met een medewerker van Transavia. Het is echter een beetje vreemd dat Chantal al tien minuten langer aan de lijn is dan ik. Bovendien was een groepje dames dat we onderweg naar de bagagehal tegenkwamen al veel langer bezig om een medewerker aan de lijn te krijgen, maar zonder succes. Gelukkig wordt onze vlucht kosteloos en zonder problemen omgeboekt naar een andere dag in dezelfde week. We gaan alsnog onze vakantie beleven maar het vertrouwen in Transavia is bij mij wel een beetje geschaad. Met enige zorg zullen we het traject van huis tot gate opnieuw afleggen, benieuwd of weer de schoenen uit moeten en ik mijn handbagage gedeeltelijk op drugs moeten laten controleren.

Op weg naar huis controleer ik de regelgeving van EU Verordening 261/2004. Met een afstand van 1520 kilometer, een informatietijd van minder dan 3 uur en de verwachting dat ik bijna twee dagen later op mijn bestemming aankom, suggereert dat we recht hebben op een compensatie van € 400,00 per persoon. Het feit dat ons toestel met registratienummer PH-HXE omstreeks dezelfde vertrektijd naar Palma de Mallorca vertrok, betekent dat Transavia geen aanspraak kan maken op buitengewone omstandigheden. Bovendien was het oorspronkelijke toestel met registratienummer PH-HXO nog onderweg vanuit Zakynthos en landde om 21.06 uur op Schiphol, om de volgende dag om 5.00 uur naar Corfu te vertrekken.

Mijn conclusie is dat het oorspronkelijke toestel PH-HXO, met alle milieurechten en geluidsnormen, niet meer binnen de geldende regels van Ibiza naar Nederland kon vliegen. De beslissing om PH-HXE uiteindelijk in te zetten voor Palma de Mallorca moet een lastige afweging zijn geweest voor de planners van Transavia. Bovendien is de vlucht naar Palma de Mallorca korter en is de afhandeling op de luchthaven moderner en sneller dan die op Ibiza. In dit geval draait het duidelijk om financiële overwegingen.

Share This:

Geef een reactie